UMA Kamerorkest

Categorie
Concerten
Datum
2019-05-17 20:00

tickets via deze link:
https://eventix.shop/arqcu9c9 

 Het UMA Kamerorkest

De Utrechtse Muziekacademie is een kamerorkest (uit te breiden tot een orkest van symfonische omvang) voor goede, enthousiaste amateurmusici. Het orkest is opgericht in 1994 en viert dit jaar haar 25-jarig bestaan. Naast het bekende repertoire streeft de UMA ernaar om ook wat onbekender werk ten gehore te brengen, dat zowel het orkest als het publiek nieuwe inzichten in muziekbeleving geeft.

Het UMA-repertoire is daarom veelzijdig, zo speelde het orkest bijvoorbeeld alle Symfonieën van Beethoven (dit jaar de 9de!), de Vierde symfonie van Mahler, het vioolconcert van Alban Berg, de 1ste en de 3de (‘de Schotse’) Symfonie van Mendelssohn, Petite Suite van Roussel en Serenade nr. 1 van Brahms. In 2011 debuteerde het UMA Kamerorkest in het Concertgebouw Amsterdam met een sing-along-uitvoering van Händels Messiah. Ter gelegenheid van het 20-jarig bestaan werd in 2014 de eerste akte uit Wagner’s Walküre semiscenisch uitgevoerd.

Naast de eigen programma’s werkt de UMA graag samen met koren en goede (zang)solisten. Zo heeft het UMA Kamerorkest recent meegewerkt aan geënsceneerde uitvoeringen van Verdi opera’s Aida en Macbeth in de Stadsschouwburg Velsen en begeleidde het de grootse productie The Dream of Gerontius van Elgar in de Leidse Pieterskerk. Ook worden getalenteerde afstuderende conservatoriumstudenten begeleid.

Sinds de oprichting staat het UMA Kamerorkest onder leiding van Marco Bons.

Marco Bons

Marco Bons studeerde directie aan het Conservatorium van Utrecht bij Kenneth Montgomery en David Porcelein en de laatste jaren ook bij Jurjen Hempel. Hij voltooide zijn studie in 1994 met een integrale uitvoering van de opera Los Heraldos van de Nederlandse componiste Ilse van de Kastelen.

Marco speelde al op jonge leeftijd viool en piano. De vioolopleiding bij Vaclav Novak aan het Rotterdams Conservatorium rondde hij af in 1990. Als violist nam hij deel aan verschillende kamermuziekensembles en speelde hij in diverse professionele orkesten, waaronder het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Van 1993 tot 2006 was hij concertmeester van Begeleidingsorkest Continuo te Rotterdam.

Zijn affiniteit met opera komt in Nederland o.a. tot uiting bij het operagezelschap Bel Canto te Velsen en de Rotterdamse Opera, waarvan hij beide de artistiek leider is. Hij is de vaste dirigent van verschillende orkesten en ensembles verspreid over het land.

Door de diversiteit aan ensembles bouwt hij een breed repertoire op, variërend van vroege barokmuziek tot en met hedendaagse werken. Momenteel vervult Marco een belangrijke rol als assistent-dirigent bij de Nieuwe Philharmonie Utrecht

Marco Bons nam deel aan vele internationale dirigenten-meesterklassen, waardoor hij ook actief als gastdirigent bij orkesten in Duitsland, Hongarije, Tsjechië en Roemenië. Vanaf juni 2010 dirigeert hij operaproducties aan de operahuizen van o.a. Boekarest, Belgrado en Banská Bystrica (Slowakije).

Hij dirigeerde integrale uitvoeringen van opera’s in vaak volledig geënsceneerde producties van Bellini, Mozart, Purcell, Ravel, Verdi, en hedendaagse componisten, zoals Ton de Leeuw, Udo Zimmermann, Jan Bus en Ilse van de Kastelen.

 

“Symfonie in D Op. 24” (Jan Václav Voříšek)

Voříšek werd in 1791 geboren in Vamberg in Bohemen. Hij was een tijdgenoot van Beethoven en Schubert, de eerste heeft hij ontmoet, met de laatste was hij goede vrienden. Ze zijn allebei niet oud geworden, 31 en 34. Terwijl Schubert een zeer groot oeuvre na liet en uiteindelijk meer de romantische kant op ging, heeft Voříšek maar een heel beperkte muzikale erfenis nagelaten, die dicht bij de klassieke stijl bleef. Hij schreef maar één symfonie, opus 24 in D groot, en het is een veel uitgevoerd werk. Het kent vier delen:

· Allegro con brio

· Andante

· Scherzo: Allegro ma non troppo

· Finale: Allegro con brio

“Tsjechische Suite” (Antonín Dvořák)

Dvořák wordt gerekend tot één van de grootste componisten van Bohemen (een oude historische streek in Tsjechië). Hij begon al op jonge leeftijd met vioolspelen en werd altviolist in een B-orkest. In die periode bekwaamde hij zich als autodidact in het componeren, aanvankelijk alleen van strijkkwartetten, maar later ook van symfonieën, serenades en opera’s. Langzaamaan klom hij omhoog langs de muzikale ladder, maar zijn internationale doorbraak kwam pas nadat Brahms hem ‘ontdekt’ had.

De Suite schreef hij in 1879, Het is een lyrisch werk in vijf delen, deels geïnspireerd op Slavische dansen.

 

“Prague Sinfionietta” (Leonardo Balada)

Eindelijk weer eens een werk van een componist die nog leeft. Een echt stuk voor de UMA, uitdagend, zowel voor de speler als de toehoorder. Balada (1933) is een tot Amerikaan genaturaliseerde Spanjaard met een imposant oeuvre achter zijn naam, vooral opera’s en orkestrale werken.

Het is een heel grappig en ritmisch stuk vol met thema’s van Mozarts Praagse Symfonie. Zelf zegt hij over de Sinfionietta: “While the work tries to represent the spirit of Mozart’s symphony by using some of its motives and light designs, the work evolves very often from diatonic to chromatic and polytonal writing, which may lead in turn to thick textural structures and collage of ideas.” Nou, dan weten wij als UMA genoeg.

 

 
 

Alle datums

  • 2019-05-17 20:00

Powered by iCagenda

NIEUWS UIT DE GROTE KERK

Actueel Nieuws

Actueel Nieuws

  • Er is geen Avondgebed in de Stille week
  • Meld je aan voor het Muziekpodium zomerprogramma
  • Luister naar Kerkradio Apeldoorn
  • Open Hof eigen pagina op de website

Lees verder

Kunst onder de toren

Kunst onder de toren

  • Er zijn nieuwe exposities te zien van Anita ten Wolde en Louise Lammerts in de Grote Kerk en gebouw Irene.

Lees verder

Vacature organist

Vacature organist

  • Wij zijn op zoek naar een organist voor de Grote Kerk

Lees verder